Den efterlängtade TV-adaptionen av Dame Jilly Coopers bästsäljande bok Rivals skulle alltid börja med en smäll. Och det gör den verkligen. I en liten toalett ombord på Concorde, med den serieotrofaste Rupert Campbell-Blacks nakna bakdel i full gång. Smäll, smäll, smäll, dunkar toalettdörren medan journalisten Beattie Johnsons skor med röda klackar trycker mot väggen och hennes röda naglar gräver djupt för att hålla fast. Båda ger sig hän med sådan girig lust att det är förvånande att planet inte spårar ur. För tittaren – eller åtminstone för mig – en stor suck av lättnad att äntligen något inte har blivit så renat och steriliserat att all glädje har sköljts bort.

I själva verket börjar Disneys nya åtta-delade TV-adaption av den andra boken i Dame Jillys miljonsäljande Rutshire Chronicles med så mycket sex, svordomar, nakenhet och löjligt briljant, humoristiskt kul att det nästan känns som om regissören Dominic Treadwell-Collins och hans briljanta team av författare har lagt till ännu mer istället för att klippa bort någon av Jillys glädje.

Allt och alla är igång – högljutt, entusiastiskt, inomhus i trånga utrymmen, utomhus i den brännande solskenet, nästan alltid med någon annan än sin make eller maka. Och allt ‘Jilly’ känns uppskruvat. Den enorma, vidsträckta honungsstensbelagda Cotswolds-herresätet med krocketplan, ha-has och örtgränser att dö för. Hundarna överallt. Det oändliga drickandet av champagne. Det gigantiska 80-tals håret. Det ständiga rökandet – i bilar, i sängen, efter kärleksakten på Concorde. Men framför allt, den vassskurna humorn och de oändliga kvicka vitsarna.

Enligt Disneys pressmeddelande lovar serien, som handlar om sex, makt, pengar och en kamp om en regional TV-station, att föra en “2020-talets synvinkel till 1980-talet”. Inte en lätt uppgift, att förena dagens känsliga sinnen med den busiga Jillys besatthet av sex, drickande, kladdande och okänslighet i politiskt korrekthet.

Analys:
Artikeln handlar om den efterlängtade TV-adaptionen av boken “Rivals” av Dame Jilly Cooper. Det beskrivs hur adaptionen innehåller mycket sex, svordomar och nakenhet, samt en stor dos humor och vassa vitsar. Texten ger en bild av en färgstark och livlig berättelse som tar tittaren tillbaka till 1980-talet med all dess glans och glam. Genom att porträttera en tid av rikedom, makt och hedonism, väcker serien nostalgiska minnen samtidigt som den bjuder på underhållning och oväntade känslomässiga ögonblick. Med en blandning av humor, drama och nostalgi, lovar serien att vara en rolig och uppiggande upplevelse för tittarna.