Koreografen Mari Carrasco tar tonåringar med storm på Kungliga Operan

Är det fest eller? Bakom scenöppningen ligger sju svartklädda unga kroppar utspridda som förstelnade kolbitar på en mönstrad matta, medan musiken pumpar som en maskin. När den prisade koreografen Mari Carrasco med team intar Kungliga Operans scen Rotundan med sitt första verk för Unga Operan (dansarna är dock inte från Kungliga Baletten) – målgrupp tonåringar – är det en dystopisk känsla som först griper omkring sig.

Det disiga ljuset förstärker intrycket av distans och drömtillstånd. Ett stämningsläge som Carrasco är suverän på att arbeta fram i koreografin och i samarbete med scenografen Jenny Nordberg och ljusdesignern Mira Svanberg. I ”Burn baby burn” på Dansens hus var det som att befinna sig på en sen efterfest där personalen diggade loss. Stycket avslutade en trilogi i Carrascos groove-serie med ”The heart” och ”Remind me I’m not dead”, alla med pådrivande musik av Mikael Karlsson, som också komponerat ett tudelat opus till ”Forever”.

Analys:
I denna artikel presenteras den prisbelönta koreografen Mari Carrascos senaste verk för tonåringar på Kungliga Operan. Med en dystopisk känsla och suverän koreografi skapar Carrasco och hennes team en unik upplevelse för publiken. Genom samarbetet med scenografen och ljusdesignern lyckas de förstärka stämningen och skapa en minnesvärd föreställning. Musikens drivande kraft, komponerad av Mikael Karlsson, bidrar till att förstärka upplevelsen ytterligare. För tonåringar och alla som uppskattar dans och teater är detta en föreställning som inte bör missas.