Efter berättelsen om Jeffrey Dahmer kommer nu den om bröderna Menendez

TV-RECENSION I Netflix serie om Jeffrey Dahmer rådde det ingen tvekan om vem som var monstret. Men i uppföljaren ”Berättelsen om Lyle och Erik Menendez” är det svårare att avgöra vilka som var värst.

TRUE CRIME-ANTOLOGI. På kvällen den 20 augusti 1989 gick bröderna Lyle och Erik Menendez in i sitt stora hem i Beverly Hills med bössor i händerna, för att skjuta ihjäl sina föräldrar José och Kitty. José dog efter den första attacken, och efter att Lyle hade laddat om en gång ute på parkeringen – för att kunna gå tillbaka in och skjuta sin mamma med ett sista dödligt skott i ansiktet – hade sammanlagt 16 skott avlossats.

Nicholas Alexander Chavez och Cooper Koch spelar Lyle och Erik Menendez, som när vi först träffar dem tycks ha kommit undan med morden och lever gott på sina föräldrars väldigt stora förmögenhet. Men när Erik, som plågas av så dåligt samvete att han känner sig självmordsbenägen, erkänner allting för familjens psykolog (Dallas Roberts), som i sin tur berättar det för sin försmådda älskarinna (Leslie Grossman) – som i sin tur berättar det för polisen – dröjer det inte längre förrän bröderna är frihetsberövade.

Att de gjorde det råder det ingen tvekan om. Men varför gjorde de det? Den första förklaringen är att bröderna gjorde det i självförsvar efter att under lång tid ha levt under fruktansvärda förhållanden, och utsatts systematiskt för både fysisk och psykisk tortyr och grova sexuella övergrepp. Främst av en brutal och kontrollerande pappa (Javier Bardem), men även av en pillerknaprande, patetisk mamma (Chloë Sevigny). Den andra förklaringen är att bröderna är samvetslösa psykopater som gjorde det för att komma åt pengarna.

Den absoluta sanningen, som kanske finns någonstans emellan, kan serien naturligtvis inte ge oss. Men ett större problem är att den inte heller riktigt vet vad den själv vill vara, och har en svårstyrd ton som kastar sig mellan det skrämmande och olycksbådande och total kitsch och poppiga tidsmarkörer.

Men skådespeleriet är genomgående på topp. Vissa avsnitt, och då speciellt det femte, är väldigt bra. Och som helhet hamnar serien någonstans i mitten av Murphys ojämna bibliotek, med lite av både det bästa och det värsta av hans karaktäristiska ingredienser.

“Monster: Berättelsen om Lyle och Erik Menendez” finns att streama på Netflix.